راهنمای فعالسازی رمز پویا (یکبار مصرف) برای همه بانک‌ها

0 دیدگاه
راهنمای فعالسازی رمز پویا (یکبار مصرف) برای همه بانک‌ها

بنابر اعلام رسمی بانک مرکزی از اول دی ماه 1398 کلیه بانک‌ها باید امکان استفاده از رمز دوم یک بار مصرف (رمز پویا) یا همان را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. این بدان معناست که از این تاریخ کلیه استفاده‌های غیرحضوری از کارت بانکی را صرفاً می‌توان با تأیید رمز پویا انجام داد. اما روش فعالسازی و استفاده از رمز یک بار مصرف (رمز پویا) چگونه است و این خدمات از سوی بانک‌های کشور چطور در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد؟

چرا رمز پویا؟
یکی از بزرگترین مشکلاتی که با فراگیر شدن خریدهای اینترنتی برای مردم پیش می‌آید، در معرض خطر قرار گرفتن آنهاست. در واقع اگر وبسایتی که شما می‌خواهید از آن خرید کنید، با سوء نیت خود، شما را به صفحه پرداخت جعلی هدایت کند می‌تواند اطلاعات کارت شما را دریافت کرده و برای سوءاستفاده و خالی کردن حساب شما از آنها استفاده کند. این عمل را فیشینگ می‌گویند و طی سالیان گذشته مشاهده کرده‌ایم که میزان سرقت‌های اینترنتی از طریق این روش به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرده است. اما برای مبارزه با این روش یک راه حل خوب، تأیید تراکنش‌ها، در هر عملیات بانکی خواهد بود.

بدین منظور امکانی مانند رمز یک بار مصرف (رمز پویا) وجود دارد که تنها در حین انجام یک عملیات و برای یک بار صادر شده و کاربر مدت کوتاهی زمان دارد از آن استفاده کند. ساز و کار این طرح به نحوی است که به فرد کمک می‌کند تنها خودش بتواند برداشت از حساب را تأیید کند و با این روش، امکان کلاهبرداری فیشینگ عملاً غیرممکن خواهد شد.



اما همانطور که می‌دانید مهمترین سوال این است که برای هر حساب بانکی چطور می‌توان رمز پویا یا یک‌بار مصرف ایجاد کرد. در این حالت باید بانک شما همواره در دسترس بوده و هر باری که می‌خواهید خرید اینترنتی انجام دهید به شما رمز ویژه و یک بار مصرف بدهد تا بتوانید با آن فرایند خرید و کسر از حساب خود را تأیید کنید. البته کاربرانی که از بانکداری اینترنتی در ابعاد وسیع‌تر استفاده می‌کنند با این روش بیگانه نیستند و حتماً در سامانه‌های با دستگاه‌های رمزساز از این روش استفاده کرده و امنیت بالای آن را می‌شناسند.


به هر حال در ادامه سعی می‌کنیم نحوه فعالسازی رمز پویا برای همه بانک‌های فعال در کشور را به شما دوستان توضیح دهیم تا بتوانید متناسب با نیاز خود در هر بانک، رمز یک بار مصرف را برای حساب خودتان در آن بانک، تولید کرده و مورد استفاده قرار دهید.

پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود که برای هر تراکنش انتقال وجه به ارزش بیشتر از پنج میلیون ریال، مشتریان می‌توانند رمز پویا (همان رمز دوم یک بار مصرف) را از طریق نرم‌افزار مربوطه دریافت کرده و به‌جای رمز دوم وارد نمایند ولی پس از جلسات برگزار شده بانک مرکزی اعلام نمود که این تبصره حذف شده و باید برای کلیه تراکنش‌ها حتی در کوچکترین آنها نیز از رمزهای موقت یک بار مصرف استفاده گردد. دقت کنید مدت زمان اعتبار رمز ایجاد شده، معمولاً کمتر از یک دقیقه است، بنابراین پس از دریافت این رمز باید به سرعت تراکنش مالی خود را انجام دهید.

نکته 1: به صورت کلی برای همه بانک‌ها نیاز به احراز هویت عملی در مرحله اول است که در بسیاری موارد اگر از قبل شماره موبایل خود را در بانک و برای شماره حساب خودتان تنظیم کرده باشید نیازی به مراجعه حضوری به شعبه بانک نیست.

نکته 2: پیشنهاد می‌شود تا همه کاربران در حین استفاده از نرم‌افزار رمزساز همه بانک‌ها، نحوه تنظیم ساعت و تاریخ گوشی خود را در حالت خودکار قرار داده باشند تا از ایراد خطا برای دریافت رمزهای استاندارد یک بار مصرف، جلوگیری شود.

نکته 3: کلیه بانک‌ها نرم‌افزار دریافت رمز پویای خود را برای حفظ امنیت بیشتر کاربران به سیستم‌های احراز هویت و رمز عبور مجهز کرده‌اند که پیشنهاد می‌کنیم برای امنیت بیشتر، از روش احراز هویت با اثر انگشت استفاده کنید و یا در صورت انتخاب روش وارد کردن رمز کاراکتری، ترکیبی از اعداد، حروف و علائم را مورد استفاده قرار دهید.

نکته 4: در همه نرم‌افزارهای رمز پویا لازم است تا ابتدا به ساکن یک بار وارد نرم‌افزار شده و برای ورود و خروج خود یک رمز عبور (کاراکتری یا از نوع احراز هویت) تعیین کنید.

نکته 5: شرکت‌های خصوصی متعددی در این زمینه به کمک کاربران آمده و با تجمیع خدمات بسیاری از بانک‌ها امکان استفاده از یک نرم‌افزار برای ایجاد رمز یک بار مصرف انبوهی از بانک‌ها را فراهم کرده‌اند. برای مثال، مشتریان بانک‌های انصار، اقتصاد نوین، حکمت ایرانیان، بانک دی، بانک سینا و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران می‌توانند از یک روش واحد برای دریافت و استفاده از رمز یک‌بار مصرف استفاده کنند که به واسطه ارائه خدمات نرم‌افزاری جامع موسوم به ارس قابل حصول است. روش فعالسازی این نرم‌افزار در قسمت مربوط به هر بانک به صورت مجزا توضیح داده شده و می‌توانید برای اطلاع از آن به بخش مربوط به بانک ارائه دهنده خدمات مالی خود در ادامه این مطلب مراجعه نمایید.


در ادامه لیست بانک‌های کشور را مشاهده می‌کنید که برای مراجعه سریع‌تر به بانک مد نظر خود کافیست روی آن کلیک کنید:


1- بانک ملی ایران

2- بانک ملت

3- بانک سپه

4- بانک کشاورزی

5- بانک مسکن
6- بانک صادرات

7- بانک تجارت

8- بانک رفاه

9- بانک شهر

10- بانک دی

11- بانک اقتصاد نوین
12- بانک سامان

13- بانک سینا

14- بانک پارسیان

15- بانک قوامین

16- بانک انصار

17- بانک سرمایه

18- بانک پاسارگاد

19- بانک کارآفرین

20- بانک خاورمیانه
21- بانک حکمت ایرانیان

22- بانک گردشگری

23- بانک ایران زمین

24- پست بانک ایران

25- بانک توسعه تعاون
26- بانک صنعت و معدن

27- بانک توسعه صادرات ایران

28- بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

29- بانک قرض‌الحسنه رسالت

نوشتن دیدگاه